G.E.A.R.S. – Green Explorers: Adults Reimagining Sustainability

Projekt G.E.A.R.S. to wspólna inicjatywa Polski i Słowacji, której celem jest praktyczna edukacja dorosłych w zakresie zrównoważonego stylu życia. W ciągu 24 miesięcy uczestnicy będą odkrywać, jak zasady 5R (Refuse, Reduce, Reuse, Recycle, Rot) oraz idea „zero waste” mogą realnie zmienić ich codzienność. Dzięki interaktywnym modułom online, miejskim questom, komiksowi edukacyjnemu i „szafom zrównoważoności” zdobędą wiedzę i narzędzia, by działać lokalnie i świadomie. Projekt wspiera rozwój nowych umiejętności zawodowych, szczególnie w sektorach, gdzie rosną zielone kompetencje. To także szansa na międzynarodową wymianę doświadczeń i współpracę w duchu europejskich ram kompetencji GreenComp. Udział w projekcie jest bezpłatny i otwarty dla osób dorosłych w wieku 21–60 lat.

Najważniejsze rezultaty

Moduły online

10 interaktywnych modułów (PL, SK, EN) o zero waste i 5R. Wzbogacone o multimedia i quizy, dostępne na platformie mysustainable.space. Termin: do 30.04.2026.

Questy miejskie

20 jednodniowych questów (10 w Polsce, 10 na Słowacji), w których weźmie udział łącznie ok. 200 osób. Poznawanie lokalnych inicjatyw, sklepów zero waste i działań eko. Termin: 01.03–31.10.2026.

Komiks

Ilustrowany komiks oparty na doświadczeniach uczestników, pokazujący praktyczne sposoby wdrażania zielonych kompetencji. 200 egzemplarzy drukowanych + wersja online. Termin: 02.2026–02.2027.

Program edukacyjny

Przygotowanie programu opartego o GreenComp do akredytacji w Ministerstwie Edukacji w Słowacji. Uczestnicy zyskają możliwość uzyskania certyfikatów. Termin: 09.2025–02.2026.

Szafy zrównoważoności

2 punkty zasobów w Polsce i na Słowacji, wyposażone w materiały, książki, narzędzia i gry edukacyjne. Miejsce spotkań i warsztatów lokalnych. Termin: 06.2025–03.2027.

Harmonogram działań

  • 01.04.2025 – 31.03.2027: Zarządzanie projektem (koordynacja, raporty, ewaluacja).
  • 01.05.2025 – 30.04.2026: Moduły online – rozwój i wdrożenie 10 kursów.
  • 01.09.2025 – 28.02.2026: Opracowanie programu edukacyjnego do akredytacji w SK.
  • 01.03.2026 – 31.10.2026: 20 questów miejskich w PL i SK.
  • 01.02.2026 – 28.02.2027: Stworzenie i dystrybucja komiksu.
  • 01.06.2025 – 31.03.2027: Budowa i prowadzenie „szaf zrównoważoności”.

Kto może uczestniczyć?

Projekt kierowany jest do dorosłych w wieku 21–60 lat z Polski i Słowacji – zarówno z miast, jak i obszarów wiejskich. Zapraszamy osoby chcące wprowadzić eko-nawyki w codziennym życiu (np. kompostowanie, ogród na balkonie, transport niskoemisyjny), edukatorów dorosłych (którzy będą szkoleni do prowadzenia questów) oraz lokalne społeczności zainteresowane poznaniem działań zero waste w swojej okolicy.

Partnerzy projektu

Logo Zielone Śląskie

Zielone Śląskie (koordynator, PL) – spółdzielnia socjalna z Gliwic realizująca projekty edukacyjne w zakresie ekologii, bioróżnorodności i zero waste. Od 2014 roku wspiera dorosłych, młodzież i seniorów, rozwijając kompetencje ekologiczne i społeczne.

Logo partnera ze Słowacji

Slovak Eco Quality (partner, SK) – organizacja pozarządowa z Bratysławy specjalizująca się w edukacji dorosłych nt. zrównoważonego rozwoju, zero waste i gospodarki o obiegu zamkniętym; prowadzi programy online, warsztaty oraz działania społecznościowe.

Logo EU

Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Education and Culture Executive Agency (EACEA). Neither the European Union nor EACEA can be held responsible for them.

The project focuses on the 5R principles (Refuse, Reduce, Reuse, Recycle, Rot) and the zero waste philosophy, providing practical solutions and inspiration for a more sustainable way of living. The G.E.A.R.S. project aims to develop and implement 10 interactive online modules on ecological practices, available in Polish, Slovak, and English. Another goal is the organization of 20 urban quests in Poland and Slovakia, allowing participants to explore local ecological initiatives. As part of the project, an educational comic book will also be created, illustrating participants’ journeys toward a more sustainable lifestyle. An essential component of the project is the development and accreditation of an educational program, which will be approved by the Ministry of Education in Slovakia and aligned with EU GreenComp standards. The final key activity involves the creation and distribution of “sustainability cabinets,” which will serve as educational spaces accessible to local communities.

Project parcipants:

The project is targeted at adults aged 21-60 who want to gain knowledge about ecology and apply it in their daily lives. It also includes adult educators and trainers looking for modern teaching tools for sustainability education. A key target group is local community members interested in learning about ecological initiatives in their surroundings. Additionally, the project addresses educational institutions and policymakers interested in supporting ecological educational programs.

The implementation of the project includes several key activities. First, project management will ensure smooth collaboration between partners and the timely execution of objectives. A crucial component is the transformation of an existing ecological education program into interactive online modules, allowing participants to acquire knowledge in a flexible and modern way. Practical activities will include urban educational quests20 events in various cities across Poland and Slovakia, engaging participants in hands-on learning about sustainable lifestyles. A complementary element will be the creation of an educational comic book, which will present participants’ stories and ecological experiences in an accessible format. The project also includes the process of accrediting the educational program, which will enable its official recognition and integration into the adult education system in Slovakia. The final key activity involves the creation and distribution of sustainability cabinets, which will serve as local educational hubs and resources for individuals interested in ecological practices.

EN Co-Funded by the EU_POS

Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Education and Culture Executive Agency (EACEA). Neither the European Union nor EACEA can be held responsible for them.

Przejdź do treści